W ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” (Priorytet 3 NPRCz 2.0.), który realizuje Ministerstwo Edukacji i Nauki, otrzymaliśmy kwotę dofinansowania w wysokości 3.750 zł (3.000 zł z budżetu państwa + 750 zł wkład własny).
Kolejne etapy realizacji NPRCZ
27.10.2022r.
Konkurs plastyczny nr 1.
Ogłoszenie rozpoczęcia konkursu pt: Zaprojektuj okładkę książki „Przygoda Wróbelka Elemelka” prace konkursowe przyjmowane były do 15 listopada 2022r.W konkursie uczestniczą wszystkie dzieci z naszego przedszkola.
02.11.2022r.
Konkurs plastyczny nr 2. 5-6latki
1.„Mój ulubiony bohater bajkowy”- dla dzieci 5-6 letnich. W konkursie wzięły udział dzieci z grupy Treflików . Wykonano i nagrodzono 18 prac. Prace zdobią hol korytarza na parterze przedszkola.
2. Zorganizowano wystawkę zakupionych książek dla dzieci i rodziców. W dniach od 04 listopada do 24 listopada odbywały się zebrania grupowe (w grupach dzieci 5-6 letnich) połączone z promocją czytelnictwa i prezentacją wystawki. Wszyscy rodzice otrzymali artykuł o promocji czytelnictwa „10 solidnych argumentów by czytać dzieciom książki”.
12.12.2022r. -13.12.2022r
Spotkanie z twórcą literatury dla dzieci
Spotkanie z autorem zorganizowano dzieciom podczas wizyt w Bibliotece Publicznej w Pogwizdowie. Przygotowano je w formie prezentacji online. Dzieci poznały życie i twórczość autora literatury dla dzieci. Oglądały mini teatrzyk z wykorzystaniem jego twórczości, oglądały wydane książeczki. W spotkaniach wzięły udział kolejno wszystkie grupy dzieci naszego przedszkola.
13.12.2022r.
Najładniejsza okładka wybrana!
Rozstrzygnięto konkurs na najładniej wykonaną okładkę do książeczki Wróbelka Elemelka. Do wykonania okładki zaprosiliśmy dzieci wraz z rodzicami. Złożono 52 prac konkursowych. Wybrana komisja konkursowa oceniała wkład, estetykę i pomysłowość wykonania pracy. W skład komisji weszli : 2 nauczycieli, 2 pracowników obsługi przedszkola i reprezentacja Rady Rodziców. Wszystkie prace były przepięknie wykonane, pomysłowe i ogromną trudnością było wybranie najlepszych. Z pośród prac wybrano 3 miejsca najlepsze,12 wyróżnień. Pozostałe 37 dzieci także otrzymało nagrody za udział w konkursie. Dzieci otrzymały dyplomy oraz zakupione nagrody książkowe. W korytarzu prezentacje wszystkich prac.
15.12.2022r.
Konkurs nr 3 – 6latki
1.Zorganizowano konkurs plastyczny- „Moja ulubiona bajka” związany z zakupionymi i przeczytanymi z dziećmi pozycjami książkowymi podczas czytania dzieciom -„Kwadrans na książkę”. Konkurs odbył się w grupach dzieci 6letnich. W konkursie wzięło udział 39 dzieci z grup Sówki , Misie. Wybrano i nagrodzono 20 prac. Wyboru najlepszych prac dokonywały same dzieci kładąc punkciki obok najlepszych prac. Dzieci autorzy najlepszych prac otrzymały nagrody książkowe.
2.Zakończyły się w grupach zajęcia dydaktyczne dzieci z wykorzystaniem zakupionych nowości książkowych.
19.12.2022r.
Konkurs nr 4- c.d. dla 4-5latki
„Mój ulubiony bohater bajkowy”- tym razem dla dzieci 4-5 letnich. W konkursie wzięły udział dzieci z grupy Biedroneczek i Wróbelków. Wykonano i nagrodzono 20 prac. Dzieci otrzymały w nagrodę kolorowe ciekawe książeczki.
21.12.2022r.
Wizyta w szkolnej bibliotece
Dzieci z grup 6 latków odwiedziły bibliotekę szkolną w Szkole Podstawowej w Pogwizdowie. Z zasobów biblioteki będą korzystały już po wakacjach. Dzieci zwiedziły pomieszczenia biblioteki, zapoznały się z zasadami wypożyczania książek lub korzystania z nich w szkole. Miały okazję oglądania książeczek, których jeszcze nie znały. Na zakończenie słuchały bajki przygotowanej przez panią bibliotekarkę w formie teatrzyku.
21.12.2022r.
Konkurs nr 5 – Quiz wiedzy o bajkach -5-6latki zakończenie realizacji programu
Konkurs wiedzy na temat znanych i nowo przeczytanych książeczek i ich autorów dla grup 5-6 letnich. W konkursie wzięły udział przedstawiciele najstarszych grup wiekowych dzieci 5i 6letnie : Trefliki, Misie, Sówki i Wróbelki. Każdą grupę reprezentowało po trzech przedstawicieli wybranych w grupach łącznie 12 dzieci. Drużynom kibicowały pozostałe dzieci z grup. Za udział w @uizie dzieci – uczestnicy –reprezentanci grup otrzymały nagrody książkowe. Najlepszym wiedzą na temat bajek wykazali się przedstawiciele grupy Sówek.
„Na straganie”
26.10.2022r.
1.„Na straganie” – grupa Biedroneczek – 4-5latków przygotowała inscenizacje teatralną wierszyka Jana Brzechwy dla wszystkich dzieci w przedszkolu i rodziców.
2. W ramach promocji czytelnictwa zorganizowano dla rodziców w szatni gazetkę, znalazły się na niej informacje dotyczące potrzeb czytania dzieciom i jego roli w dalszej edukacji dziecka.
Zakup nowych ksiązek
18.10.2022r.
Dokonaliśmy zakupu książeczek do czytania dzieciom. Dzieci również mogą oglądać barwne ilustracje w książeczkach, a nawet niektóre próbować samodzielnie czytać. Księgozbiór przedszkola powiększył się o 144 pozycje książkowe na sumę 2550zł.
Etapy realizacji NPRCZ we wrześniu
01.09.2022r.
- „Kwadrans na książkę” – realizacje NPRCZ rozpoczęliśmy od przyjęcia do realizacji ramowego rozkładu dnia na rok szkolny 2022/2023 przeznaczając codziennie czas na czytanie książeczek. Czytanie odbywa się w każdej grupie wiekowej. Jest to czas relaksacji i odpoczynku po obiedzie.
02.09.2022r.
- „Kącik książki w każdej grupie ”- w salach zajęć i zabaw zorganizowaliśmy kąciki książki. Zanim znajdą się w nim pozycje zakupione w ramach środków NPRCZ wyposażyliśmy je w pozycje z naszej biblioteczki przedszkolnej. Dzieci miały możliwość zobaczyć jak wygląda przedszkolna biblioteczka z, której korzystamy w przedszkolu.
05.09.2022r.
- Do realizacji NPRCZ włączyliśmy również rodziców dzieci przedszkolnych. W pierwszym etapie podczas każdego zebrania organizacyjnego w pierwszych dniach września rodzice zostali zapoznani z realizacją programu w przedszkolu. Odbyły się krótkie prelekcje na temat roli czytania dzieciom. W niektórych grupach rodzice już otrzymali artykuły dotyczące roli czytania w innych otrzymają podczas kolejnych spotkań. Na stronie www cyklicznie będą umieszczane artykuły promujące akcje czytania dzieciom. Zachęciliśmy rodziców do zapoznania się z treściom artykułów.
12.09.2022r.
- Wzbogacenie księgozbioru przedszkola – akcja dokonania zakupu ciekawych pozycji książkowych dla dzieci poprzedziliśmy analizą posiadanego księgozbioru przedszkolnego, oraz potrzeb, jakie mamy i braków odpowiednich książek do wykorzystania podczas zajęć lub głośnego czytania. Dokonaliśmy przeglądu ofert wydawnictw, księgarni, braliśmy pod uwagę sugestie nauczycieli i stworzyliśmy listę interesujących nas pozycji książkowych dla dzieci, wartościowych ze względu na możliwość wykorzystania ich do kształcenia u dzieci pozytywnych emocji, postaw społeczno- moralnych, mowy, myślenia, wyobraźni, spostrzegawczości i wiedzy o świecie. Są wśród nich zarówno nowości wydawnicze, jak i wznowienia starych wydań, które już zużyły się poprzez systematyczne użytkowanie.
15.09.2022r.
- „Przeczytaj mamo, tato, babciu, dziadku, ciociu……” – realizując akcję „kwadrans na książkę” do głośnego czytania dzieciom zostają także zapraszani w grupach rodzice, dziadkowie ciocie, rodzeństwo dzieci.
20.09.2022r.
- „Współpraca z biblioteką publiczna w Pogwizdowie” – w ramach realizacji programu rozpoczęliśmy jak co roku współpracę z biblioteką publiczną. Opracowaliśmy plan współpracy na cały rok szkolny. Realizację współpracy rozpoczęliśmy od zwiedzania biblioteki, zapoznaliśmy się z pomieszczeniami, obserwowaliśmy proces wypożyczania książek przez odwiedzających.
15.09.2022r.
7. „Promocja czytelnictwa”– akcję promocji czytelnictwa rozpoczęliśmy od cyklu warsztatów w bibliotece publicznej w Pogwizdowie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych poświęconych zapoznaniu dzieci z „Przygodami wróbelka Elemelka” –nowe wydanie książeczki Hanny Łochockiej. Z wróbelkiem dzieci spotykać się będą w ciągu kolejnych pór roku i realizacji tematyki kompleksowej o potrzebie opieki nad ptakami w okresie zimowym.
Wizyta w Bibliotece
W środę 28 września najstarsze grupy z naszego przedszkola odwiedziły Bibliotekę.
Dzieci poznały przygody Wróbelka Elemelka, zobaczyły jakie są rodzaje karmników.
Na zakończenie wykonały przysmaki dla ptaków.
Korzyści z czytania
ROZWÓJ MOWY A CZYTANIE DZIECIOM BAJEK
Czytanie bajek małym dzieciom ma nieoceniony wpływ na rozwój mowy. Dziecko zaczyna zwracać uwagę na mowę ludzką już w wieku 7-8 miesięcy. Reaguje na wysokość i natężenie głosu. Rozpoznaje głos rodziców, czy rodzeństwa. Do pierwszego roku życia rozpoznaje dźwięki swojego imienia.
Zaczyna też w tym okresie spontanicznie artykułować najpierw dźwięki, potem sylaby, żeby następnie zacząć nimi „żonglować”, bawić się, powtarzając swoją ulubioną kombinację głosek. Po pierwszych urodzinach (granica umowna) dziecko zaczyna utożsamiać niektóre dźwięki oraz sylaby z rzeczywistością i powstają pierwsze proste słowa, na przykład papa, mama, da, tata, baba itp.
JAK CZYTANIE SPRZYJA ROZWOJOWI MOWY
Rozwój mowy półtorarocznego dziecka przebiega wolniej aniżeli jego rozwój fizyczny oraz ruchowy. Mały organizm intensywnie rośnie, rozwijają się organy wewnętrzne, w tym przede wszystkim mózg. Dziecko doskonali sprawności ruchowe i manualne. To sprawia, że umiejętności językowe rozwijają się mniej intensywnie. Może to dawać do myślenia rodzicom, którzy w związku z tym szukają różnych sposobów, żeby tę mowę rozwinąć. Niektórym rodzicom może się to wydać dziwne, ale w tym okresie jednym z najlepszych stymulatorów mowy jest ruch. Ruch bowiem pobudza mózgowy ośrodek ruchu, który znajduje się w sąsiedztwie mózgowego ośrodka mowy. Kolejnym czynnikiem wpływającym na rozwój mowy jest sprawność manualna. Dziecko ćwicząc chwyt pęsetowy, manipulując zabawkami, dotykając przedmiotów o różnej fakturze, ciężkości, gęstości i temperaturze również doskonale stymuluje mózg. Kolejnym stymulatorem sprzyjającym rozwojowi mowy jest jedzenie, a ściślej gryzienie potraw. Jest ono cenne nie tylko ze względu na poznawanie smaków, a co za tym idzie na bodźcowanie ośrodka smaku w mózgu, ale rozwija takie umiejętności jak połykanie, mobilność, czy pionizację języka. Wszystko to będzie miało wpływ na naukę artykulacji. Okres od półtora roku do dwóch lat dla rozwoju mowy powinien być zatem okresem stymulacji mózgu w aspekcie stymulacji mózgowego ośrodka ruchowego i mózgowego ośrodka mowy. Rozwijanie słownictwa jest w tym czasie spontaniczne i mniej intensywne. W tym okresie bardzo ważna jest dobra więź emocjonalna z dzieckiem. Mimo, że komunikacja werbalna z pociechą jest jeszcze szczątkowo rozwinięta, bezpieczna, bezstresowa oraz ciepła atmosfera rodzinna stwarza doskonałe warunki do rozwijania percepcji słuchowej i czuciowej, która również ma wpływ na przyszły rozwój mowy.
KORZYŚCI Z CZYTANIA BAJEK MAŁEMU DZIECKU: ROZWIJANIE JEGO SŁOWNICTWA
Kiedy dziecko kończy dwa lata, rozwój jego mowy znowu staje się bardziej intensywny. Pojawiają się proste zdania. Rozwija się umiejętność werbalnego wyrażania potrzeb i emocji, a słownik malca poszerza się. Dziecko w naturalny sposób przyswaja nowe nazwy przedmiotów i zjawisk. Jest to dobry moment, żeby zacząć rozwijać inne sfery, takie jak wyobraźnia, czy koncentracja uwagi. Doskonałą metodą sprzyjającą temu jest czytanie dziecku bajek. Nie w dosłownym znaczeniu, bo zdolność koncentracji uwagi u dwu-, trzylatka jest jeszcze słabo rozwinięta i pociecha znudzi się w mgnieniu oka. Bajki, które przeznaczone są dla tak małych dzieci, to więc nazwa umowna dla książeczek z obrazkami. Mały czytelnik oglądając ilustracje zwierzątek, albo innych domowych przedmiotów, utożsamia z nimi nazwę, uczy się, powtarza i zapamiętuje. Po jakimś czasie, baza słów dziecka znacznie się poszerza, czyli profesjonalnie mówiąc, poszerza się słownictwo bierne dziecka. Z biegiem czasu, możemy zacząć czytać dziecku w dosłownym znaczeniu. Bardzo przydatne są tutaj bajki pisane wierszem, ponieważ u trzyipółletniego malucha oraz czterolatka jest dobrze rozwinięta percepcja słuchowa. Treść podana wierszem jest miła dla ucha, po drugie treść jest szybciej przyswajalna. No i oczywiście jest to doskonały sposób na rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi. Dziecku czteroletniemu możemy już bez problemu wybierać bajki pisane prozą o treści dostosowanej do określonego wieku malucha i do jego zainteresowań.
ZALETY CZYTANIA MAŁEMU DZIECKU BAJEK
Czytając małemu dziecku bajki rozwijamy u niego umiejętności kognitywne. Pociecha podczas słuchania zaczyna widzieć oczami wyobraźni treść historii. W jej głowie powstają obrazy, które z czasem tworzą bazę obrazów, nazw i zdarzeń. Ta baza w przyszłości tworzyć będzie skojarzenia i wzorce przydatne w życiu. Osoby dorosłe, które cierpią na afazję po udarach i straciły zdolność przypominania sobie nazw przedmiotów oraz zjawisk, szybciej wracają do sprawności werbalnych mając właśnie taki „bonus w głowie” w postaci zasobu słownictwa i wiedzy nabytej między innymi w dzieciństwie najpierw podczas słuchania bajek, potem podczas czytania książek. Podczas tworzenia się obrazów w głowie dziecka zachodzą ważne czynności w krótkim czasie, takie jak percepcja słuchowa, zapamiętywanie, kojarzenie, logiczne myślenie, kategoryzowanie. Czytanie zatem to nieoceniony sposób na rozwijanie inteligencji dziecka, koncentracji uwagi i wyobraźni. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na rozwijanie słownictwa, a potem przyswajanie wiedzy w szkole. I wreszcie aspekt emocjonalny. Słuchając historii dziecko rozwija zdolność empatii. Zaczyna rozróżniać co jest złe w postępowaniu bohaterów, jakie działania komuś mogą zrobić krzywdę, przykrość. Nie można pominąć też więzi, jaka się tworzy między czytającym rodzicem a dzieckiem. Rytuał czytania na przykład przed snem ma również swoje mocne strony, bo daje poczucie czegoś trwałego, niezmiennego, a co za tym idzie daje poczucie dobrostanu i bezpieczeństwa.
Chociaż nic nie zastąpi dziecku czytania przez mamę lub tatę, czasami przydać się może miły audiobook przed snem
Czytajmy dzieciom codziennie.
Logopeda
mgr B.Muller